دانش نامه

خانم زینب السادات عارفی – هنرمند تکنیکِ زردوزی

خانم زینب السادات عارفی (محبوب) متولد 1336 (تهران) در سن 14 سالگی در محضر مرحوم خانم کریمی دورۀ آموزش پایه سرمه‌دوزی را گذرانده و پس از آن طی سال‌ها مطالعه بر لباس‌های زردوزی باقی مانده از گذشته؛ به تکنیک‌های زردوزی پی برده است و با تلفیق این دو تکنیک و تغییر در نقوش متداول؛ سبکی نوین در این دوخت‌های زینتی ابداع نموده. سبکی که تا به امروز در جای دیگری از دنیا دیده نشده است.

سرکار خانم زینب السادات عارفی، در سال۱۳۷۱ افتخار شاگردی استاد بزرگوار حریرتاش را داشته‌اند و مدتی در محضر ایشان شیوه دوخت نگار ابریشم را آموخته‌اند. این شیوه دوخت به دلیل نیاز به دقت بالا در سوزن زدن و اجرای صحیح چهره و سایه؛ بسیار در بالا بردن توان این هنرمند و اجرای ظرافت‌ها و تسلط بر سوزن و نخ کمک کرده است.

خانم عارفی طی پنجاه سال گذشته، بی‌وقفه هنر خود را ادامه داده و خالق بیش از هفتاد اثر به شیوۀ ابداعی خود بوده است.

 

زینب السادات عارفی محبوب هنرمند تکنیک زردوزی 

در مورد تکنیک زردوزی

در این تکنیک، مواد اولیه بکار رفته سرمه است و تفاوت عمده با سرمه دوزی دارد

تفاوت زردوزی و سرمه دوزی:

زردوزی و سرمه دوزی دو شیوۀ رودوزی کاملاً متفاوت از هم هستند که در گذشته بر روی لباس پادشاهان و وزیران دوخته می‌شده است. زردوزی را با سرمه‌های طلا و بر روی لباس مردان انجام می‌دادند و سرمه‌دوزی را با سرمه‌های طلا و نقره و مرواریدهای بحرینی بر روی لباس بانوان انجام می‌دادند. این دو شیوۀ دوخت فقط متریال مشترک داشته‌اند و زیرسازی و نحوۀ اجرای کارشان و حتی نقشه‌های طراحی شدۀ آن‌ها متفاوت است. در سرمه‌دوزی نمی‌شود گل‌های قرینه شاه عباسی و یا طرح‌های منظم شمسه را اجرا کرد در حالی که تکنیک زردوزی قابلیت‌های بسیاری در اجرای اینگونه طرح‌ها دارد.

پ.ن: مرحوم خانم کریمی از ۱۳ سالگی از دوره قاجار تا دوره پهلوی دوم مشغول سوزندوزی در دربار بوده‌اند. ایشان جزو تیم مدیران دوزندۀ رودوزی شنل ملکه ایران بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − دو =